The 3rd International Architects Drawing Exhibition
제3회 국제건축가 드로잉전
Architects : Kim In Cheurl, Kim Hee Gon,Moon Hoon, Park Tae Hong
Bang Chul Rin, Woo Kyung Kook, Lim Ji Taek, Yoo Hyunjoon,
Jun Inho, Jeagal Youp, Eric Reeder, Santiago Porras Alvarez .
Kim Young Jai, Jin-wook Lee, Park Kijun,(15명)
주제 : 말 (MAL)
주제 : 말 (MAL)
제3회 국제건축가 드로잉전의 주제는 “말” 로서 우리가 일상적으로 사용하는 언어를 의미한다. 말이란 세상에 존재하는 모든 것을 이미지로 표현해내는 그림과 같다 라고 비트겐 슈타인은 이야기 하였다. 즉 가능한 사실을 표상할 수 있으려면 공통적인 구조를 가져야하며 동시에
지시대상을 갖는 다양성 속에서 표출 되어야 한다는 것이다.
그렇기 때문에 동일한 사물이라도 국가, 민족, 문화에 따라 다양한 의미로 표출 할 수가 있는 것이다. 따라서 말은 언어 ,즉 랑그(Lingue)와 개인적 언술행위(Parole)에 따라 다원적이고 다의적인 해석을 낳을 수 있고 비 표상적 결과로서의 형식이지만 역사, 사회적 맥락이 내재되어 있는 결과인 것이다.
따라서 말을 주제로 드로잉 한다는 것은 자신의 언술적 행위를 추상화된 현상으로 표출(드로잉기법)시키는 것으로 역사와 사회적 토양의 바탕으로부터 산출되는 이미지(象) 라 할수 있으며 동시에 심층의 상(相)으로서 특수성을 갖게 되는 것이다.
예를 들어 한국에서는 말을 말(언어),말(Horse),말(끝)등으로 사용하고 같은 음의 영어(mal) 에서는 부정적 의미, 프랑스에서(Lingue)는 혀모양, 이태리에서는 파스타, 국수, 독일에서는 회화 등의 서로 다른 의미를 지니게 된다.
이와 같이 건축가 들에 의하여 언어를 드로잉 화 시키는 작업은 개인의 감성과 가치관에 따라
또 다른 다양한 형상을 표출 시키게 될 것이다. 그동안 건축가들의 건축적 드로잉은 건물을 설계하는 과정에서 아이디어 스케치를 하는 것이라면 이번 드로잉전은 보편적인 건축적 표현을 넘어선 새로운 장르의 문화, 예술적 담론을 형성하기 위한 특별한 드로잉 전시가 될 것이다.
전시 : 2014 02 28 - 03 19
오프닝: 2월28일 오후5시 Gallery MOA , Heyri
A reasonable translation of the Architect, in Kyung Kook Woo's words....
Subject \\ MAL: to say
The theme for the 3rd International Architect's drawing exhibition equates to "the end"; or stated another way, final interpretations in the language we use on a daily basis. Image can be everything, captured in a single word and expressing essential meaning through representation. Or we might consider that we are able to deduct a common, understandable structure through language solely.
We retain the ability to formulate expressions in a variety ways.
Identical words cross national, ethnic, and cultural boundaries, surfacing in diversified meanings. Language therefore, namely ‘lang’ (Lingue) and personal conduct ‘eonsul’ (Parole), depend on cultural background and reveal distinct intentions in meaning- of course through non-representational form, and further, the influence of history is embedded as a condition of social context.
So to say that the subject of the abstracted drawing represents active phenomena, or more specifically (drawing technique) via calculations from historical and social background related to an image (象) can be viewed as just another possibility (相) as a specificity would have it.
For example, in Korea, spoken words (language- ‘mal’), mal also refers to horse, as well as ‘the end’, and in the use of English as a negative (mal), likewise in the negative sense in French (Lingue), it is tongue-shaped, Italian pasta noodles, and in Germany an entirely different meaning as such.
Thus, the language of architects, drawing upon divergent values- work is based on an individual's position.
Drawing demonstrates another variety of expressed shapes and values. An architectural design by the architect, via the process of drawing the sketches surfaces from an idea; it is at this nucleus that drawing goes beyond universal expression in a new genre of architectural culture and artistic discourse, and now what we formulate as a special drawing exhibition.
Architect Kyung Kook Woo
Display: 2014 02 28-03 19
Opening : February 28 at 5:00 pm Gallery MOA, Heyri
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